top of page

Vlinderleraren maken leerstof van ander vak concreet

Bijgewerkt op: 29 jan.

  • Gepubliceerd in Klasse op 17 mei 2022

Leerstof blijft beter hangen als je ze concreet maakt. Niet altijd evident in elk vak. In Campus FLX in Leopoldsburg kan je ondersteuning bieden als ‘vlinderleraar’. Je verwerkt jouw leerdoelen in de abstracte les van een collega en laat leerlingen er zo anders naar kijken. “Co-teachen over de vakken heen, zonder extra uren”, zegt directeur Evelien. Kijk in de video hoe het werkt.



Leen Verachtert, leraar artistieke vorming en vlinderleraar:“Er is geen blokje artistieke vorming te zien in het lessenrooster van mijn leerlingen. Ze bereiken de leerdoelen van mijn vak in andere vakken. Met de leraar natuurwetenschappen geef ik bijvoorbeeld een les over de dichtheid van vloeistoffen: zij brengt de theorie aan, ik laat zien hoe je die kennis kan gebruiken om het uitzicht van een kunstwerk te bepalen. Op die manier onthouden ze ook de wetenschappelijke principes veel sneller.”

 

Meer leergoesting, betere resultaten

Davina Mertens, leraar natuurwetenschappen: “Hoe abstracter de leerstof, hoe moeilijker die blijft hangen. Dat maakt van natuurwetenschappen een struikelblok voor veel leerlingen. Door samen te werken met collega’s van andere vakken, wordt alles veel concreter. Dat maakt hen veel meer gemotiveerd en ze verwerken de leerstof ook op