top of page

FLXtra

ONTMOET JEZELF

"Mislukken is zoveel leuker dan nooit proberen..."

Elk kind is een zaadje, dat in zichzelf ontzettend veel mogelijkheden draagt. Soms zijn onze leerlingen zich bewust van hun talenten, soms ook niet. We ondernemen op onze campus heel wat actie om leerlingen tot zelfbewustzijn te brengen. Want wie zichzelf goed kent, staat sterker in het leven en maakt weloverwogen keuzes. We houden daarom op regelmatige basis feedbackgesprekken.  Zo’n gesprek zorgt ervoor:

  • dat jongeren hun eigen talenten onder woorden kunnen brengen, zodat zij meer veerkracht en weerbaarheid ontwikkelen.

  • dat jongeren zich ervan bewust worden dat talent niet gaat over het uitblinken in een bepaalde activiteit, maar dat het juist gaat over activiteiten ontdekken die je leuk vindt, die je voldoening geven en die maken dat de tijd vliegt.

 

We bouwden ook het vak fysieke en mentale gezondheid/coaching in het lessenrooster in: je leert bewuster omgaan met het hier en nu, de aandacht verleggen naar wat er om je heen gebeurt en wat dat doet met jou als persoon...

We tasten de eigen mogelijkheden - zowel fysiek als mentaal - af en werken aan zelfvertrouwen en omgaan met stress en het loslaten van controle.

Deze lessen worden gegeven in samenwerking met onze partner Fijn Zijn

SAMEN STERK

"Samen ben je niet alleen"

Kunnen samenwerken is een belangrijke competentie in onze huidige maatschappij. Daar zetten we dus graag op in tijdens de lessen. We beschouwen het echter niet als vanzelfsprekend. Ook in dit proces word je begeleid door ons team. 

Ook leraren werken wel eens samen als co-teachers (twee leraren) of zelfs teamteachers (meerdere leraren). 

Meerdere leerkrachten zijn op deze momenten verantwoordelijk voor één groep. Hierdoor hebben we meer mogelijkheden om ons onderwijs persoonlijker te maken, meer ondersteuning te bieden om jou te doen excelleren.

​

Doordat ook onze lesorganisatie in sommige richtingen aangepast is, kunnen leerkrachten dan ook zelf beslissen wanneer ze aan co-teaching doen en welke onderwerpen ze liever via directe instructie of een andere werkvorm aan bod laten komen. Op andere momenten werken we liever met vaste teams of met individuele leraren, die natuurlijk wel steeds hun aanpak op die van hun collega's afstemmen in de verschillende vakgroepen

 

Dankzij de expertise van onze leerkrachten en onze organisatiestructuur hebben we erg veel ruimte om in te zetten op 21ste eeuwse vaardigheden en zelfregulerend leren.  Deze vaardigheden zijn onmisbaar voor een latere school- en werkcarrière.

​

Ook een goede leer(ling)begeleiding vinden we erg belangrijk! In onderstaand filmpje stellen onze leer(ling)begeleidsters alvast zichzelf voor...  

DE WERELD IN DE KLAS,

DE KLAS IN DE WERELD

"Logica brengt je van A naar Z.

Verbeelding brengt je overal!"   

- A. Einstein - 

Leren beperkt zich niet tot de vier muren van een klaslokaal. Levensecht leren, daar gaan we samen voor! 

We halen de wereld in de klas (bv.Ondernemers voor de Klas i.s.m. VOKA) of trekken letterlijk naar buiten, soms dichtbij (bv. in de buitenklas), maar soms ook wat verder weg. 

We organiseren daarom heel wat buitenschoolse leermomenten.   Zo stonden de voorbije jaren al uitstappen naar Brugge, Brussel, Gent en Hasselt op het programma, maar het hoeft zeker niet altijd ver weg te zijn. Soms ook gewoon met de fiets of te voet naar een nabijgelegen stukje natuur om er te onderzoeken wat net in de les aan bod kwam.

Soms trekken we echter ook létterlijk de wijde wereld in: 

in de eerste graad gaan we op studiekamp naar Nederland, in de 3de graad Verzorging staat een buitenlandse stage op het programma, we organiseren tweejaarlijks een (iets verdere) buitenlandse reis (bv.Spanje, Slovenië of Italië) en gaan zelfs met onze leerlingen Chinees naar China! Via vzw Connectief en ErasDu krijgen leerlingen uit de derde graad TSO en BSO ook de kans om zich kandidaat te stellen voor een twee weken durende buitenlandse stage. 

Ook onze leraren blijven niet binnen de klasmuren: zij nemen geregeld deel aan Erasmus+ of eTwinning-projecten om hun ervaringen te delen met hun Europese collega's om vervolgens met een hoofd vol nieuwe inzichten en frisse ideeën terug te keren. Zo zullen ze in schooljaar 2020-2021 onder andere ervaringen uitwisselen met collega's in Finland en Malta! 

Naast connectie met onszelf, maken we dus ook connectie met de wereld waarin we leren en leven! 

Volg zeker onze facebookpagina om hier meer over te weten te komen. 

IETS MET TAAL

Op onze campus hebben we iets met taal. Het is namelijk dé manier bij uitstek om connectie te maken.

Op dit moment leggen we de focus op 2 trajecten, namelijk leesvaardigheid en spreekvaardigheid. We doen dat samen met onze partner: het Centrum voor Taal & Onderwijs (CTO). 

Ook de onderwijshervorming, die in september 2019 startte in de eerste graad, legt hier heel sterk de nadruk op en spoort leraren aan om meer aan 'taalontwikkelend lesgeven' te doen. Wij vinden dat alvast een goed idee! Elke leraar is immers een beetje taalleraar!  

Binnenkort vind je hier nog meer info over ons taalontwikkelend onderwijs terug.

Volg intussen zeker onze facebookpagina of bekijk alvast onderstaand filmpje, als je hier graag meer over wil weten! 

bottom of page