top of page

FLX gaat internationaal
#dewereldindeklas
#deklasindewereld

Kwaliteitsvol onderwijs maak je niet enkel tussen de klasmuren. Levensecht leren beleef je nu eenmaal niet alleen onder de kerktoren. We verruimen onze blik en brengen de wereld binnen in de klas én de klas in de wereld, zowel voor de leerlingen als voor ons team van onderwijsprofessionals! Hoe we dat doen, lees je hieronder... 

Emotional Intelligence; identify, harness and manage emotions

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Limassol, Cyprus, 19 - 23 mei 2025

Begin mei volgde ik in Limassol (Cyprus) een intensieve Erasmus+-cursus rond emotionele intelligentie. Gedurende vijf dagen verdiepte ik mij, samen met een internationale groep deelnemers, in thema’s als zelfinzicht, communicatie, conflicthantering en stressregulatie.

De opleiding werd geleid door dr. Jacqui Ashton Smith, een ervaren en bevlogen docente met een praktijkgerichte en toegankelijke aanpak. Dankzij haar begeleiding groeide er snel een veilige leeromgeving waarin zowel theoretische kaders als concrete werkvormen aan bod kwamen.

Doorheen de week wisselden interactieve oefeningen, groepsopdrachten en reflectiemomenten elkaar af. We onderzochten hoe persoonlijkheidsverschillen, technologische invloeden en sociale media ons gedrag en onze relaties beïnvloeden. Ook het omgaan met moeilijke gesprekken en stress kwam uitvoerig aan bod, met aandacht voor ademhalingstechnieken en eenvoudige mindfulnessmethodes.

Wat deze opleiding bijzonder maakte, was de oprechte verbondenheid binnen de groep. Emotionele intelligentie werd niet alleen aangeleerd, maar vooral ook beleefd in het samenwerken, luisteren en delen. Het was een waardevolle en verrijkende ervaring, zowel professioneel als persoonlijk.

IMG-20250527-WA0022.jpg

Groepsmobiliteit naar Nederland

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Zeeland, 13 - 15 mei 2025

Tijdens een driedaagse Erasmus-uitwisseling in Zeeland kregen leerlingen en begeleiders de kans om op een interactieve en leerrijke manier kennis te maken met diverse onderwijs- en zorginstellingen in Nederland.

Op dinsdag 13 mei bezochten we samen met NT2-studenten het centrum van Terneuzen via een educatieve speurtocht, gevolgd door een rondleiding op Scalda Terneuzen. De school legt sterk de nadruk op praktijkgericht leren en zelfstandigheid. In de namiddag verkenden we het GGZ-centrum Emergis, waar we inzicht kregen in de begeleiding van mensen met een psychische kwetsbaarheid.

Woensdag 14 mei stond in het teken van ouderenzorg en cultuur. In het woonzorgcentrum Het Amarijn Scheldehof in Vlissingen maakten we kennis met hun visie op warme, persoonsgerichte zorg en de rol van stagiairs binnen de werking. Nadien bezochten we het MuZEEum, waar we meer leerden over de maritieme geschiedenis van Vlissingen.

Op donderdag 15 mei brachten we een bezoek aan Scalda Goes en Middelburg. In Goes werkten onze leerlingen samen met Nederlandse studenten rond zorg en welzijn. In Middelburg maakten we kennis met de hotel- en bakkerijopleidingen, gevolgd door een teamactiviteit bij Prison Island en een historische stadswandeling. De uitwisseling werd feestelijk afgesloten met een gezamenlijk diner.

Deze uitwisseling bood een waardevolle combinatie van professionele inzichten, culturele verrijking en internationale samenwerking.

image.png
image.png

Groepsmobiliteit Madrid - 24 tot 28 maart 2025 

Van 24 tot en met 28 maart beleefden we een onvergetelijke groepsmobiliteit in Madrid. Mevr. Bosmans en Mevr. Reynders begeleidden zes gemotiveerde leerlingen tijdens deze leerrijke week. We dompelden ons onder in het Spaanse schoolleven en volgden lessen in een buitenlandse school. Samen werkten we aan een educatief project rond de impact van WOII binnen haarzorg en schoonheidsverzorging. De samenwerking tussen leerlingen en leerkrachten was inspirerend en intens. Een daguitstap naar het indrukwekkende museum in Toledo verruimde onze historische kennis. Ook de Spaanse cultuur kwam ruim aan bod via proeverijen van de lokale keuken. We ontdekten de schoonheid van Madrid tijdens wandelingen door de stad.

image.png
image.png

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Elke dag bood nieuwe kansen om onze vakkennis verder te verdiepen. De mobiliteit daagde ons uit om zelfstandiger te worden in een onbekende omgeving. We leerden omgaan met nieuwe situaties en stapten buiten onze comfortzone. De professionele groei was duidelijk zichtbaar bij iedereen. We bouwden internationale ervaringen op die onze toekomst zullen verrijken. Deze week versterkte onze passie voor onderwijs en vakmanschap. We kijken met trots terug op deze intense en leerrijke ervaring!

Jobshadowing Stockholm YBC

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Stockholm, Zweden, 7 - 14 maart 2025

Tijdens een inspirerende jobshadowingweek in Stockholm bracht ik een bezoek aan het Young Business Creative Gymnasium (YBC), een innovatieve middelbare school gericht op leerlingen van 15 tot 19 jaar. De school is gevestigd op de bovenste verdiepingen van een multifunctioneel gebouw met onder meer andere scholen, sport- en eetvoorzieningen. De leeromgeving is open en transparant, met veel glaswanden en flexibele werkplekken, vergelijkbaar met de opzet van onze leerloft.

YBC werkt rond vijf kernwaarden: kennis, ondernemerschap, creativiteit, empathie en communicatie. Leerlingen kiezen uit drie studierichtingen en krijgen les in moderne en open klasomgevingen. Ik volgde gedurende meerdere dagen lessen wiskunde en Engels bij verschillende leerkrachten. Er was veel interactie met de leerlingen, die ook interesse toonden in ons onderwijssysteem. De klassen zijn soms groot (tot 34 leerlingen), maar de motivatie is hoog. Opvallend is de sterke aanwezigheid van privéscholen in Zweden, wat zorgt voor gezonde concurrentie en kwaliteitsbewaking.

Naast het onderwijsaspect was er ook ruimte voor culturele verkenning. Bezoeken aan het openluchtmuseum Skansen, het natuurhistorisch museum, het Vasa Museum en stadsdelen zoals Gamla Stan boden een rijke inkijk in de Zweedse geschiedenis en cultuur. Het uitgebreide openbaar vervoer – inclusief bootverbindingen – maakte verplaatsingen in de stad vlot en duurzaam.

De jobshadowing was verrijkend, zowel pedagogisch als cultureel. YBC blijkt een vooruitstrevende school waar transparantie, zelfstandigheid en creativiteit centraal staan. Ook was er tijdens een avond nog tijd om met een collega uit de cursus van Ivalo, Irina Sadakova te brainstormen over toekomstige samenwerking.

Annika Lenaerts

image.png
image.png

Groepsmobiliteit partnerschool IIS Giulio Natta

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Milaan, Italië,  1 - 4 april 2025

GROEPSMOBILITEIT naar Milaan (4MW – Mevr. Tielemans & Mevr. Geuns)

 

Wat een onvergetelijke ervaring was onze Erasmus+ groepsmobiliteit naar Milaan, georganiseerd door de IIS Giulio Natta en Campus FLX! Gedurende de projectweek (01/04-04/04) hebben we leerlingen uit Italië, Estland en Portugal leren kennen en samen gewerkt aan verschillende activiteiten die ons niet alleen dichter bij elkaar brachten, maar ons ook de kans gaven om nieuwe culturen en ideeën te ontdekken.

We begonnen de week met een interessante uitleg over het Italiaanse onderwijssysteem bij IIS Giulio Natta, wat ons inzicht gaf in de manier waarop onderwijs in Italië wordt gegeven en hoe het verschilt van ons eigen systeem. Daarnaast namen we deel aan een creatieve art workshop, waarin we samen met de andere leerlingen een collage maakten rond een quote over het Erasmusprogramma. Het was inspirerend om te zien hoe iedereen zijn eigen ideeën en talenten in de workshop tot uiting bracht.

Naast de activiteiten op school, hebben we ook een rondleiding gekregen in Milaan. De rondleiding door de stad was indrukwekkend; van de majestueuze Duomo tot de elegante Galleria Vittorio Emanuele II, elke hoek van de stad had iets bijzonders te bieden. Maar het avontuur eindigde niet daar: we maakten uitstappen naar het Comomeer en het historische Bergamo, waar we konden genieten van het prachtige landschap en de rijke cultuur.

Deze week was een fantastische ervaring die ons niet alleen nieuwe vriendschappen opleverde, maar ons ook nieuwe kennis en herinneringen gaf die we voor altijd zullen koesteren.

Een enorme dank aan IIS Giulio Natta en Campus FLX voor deze geweldige kans!

image.png
image.png
image.png

Supercharge Your Teaching with Chatgpt and AI

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Lissabon, Portugal, 9 - 15 februari 2025

In het prachtige Lissabon namen we deel aan de cursus Supercharge Your Teaching with ChatGPT and AI, een intensieve en boeiende week vol innovatieve inzichten en praktische toepassingen van AI in het onderwijs.

Tijdens de verschillende workshops hebben we geleerd hoe we AI-tools zoals ChatGPT kunnen inzetten voor lesplanning, interactieve leeractiviteiten en beoordelingen. We ontdekten hoe technologie ons kan helpen om boeiendere lessen te creëren en de leerervaring van studenten te verbeteren. Dankzij hands-on oefeningen en samenwerking met collega’s uit heel Europa hebben we onze vaardigheden naar een hoger niveau getild. Naast het leerproces was er ook ruimte om Lissabon te verkennen.

Door middel van AI-gestuurde ontdekkingstochten en culturele activiteiten leerden we niet alleen over de technologie, maar ook over de rijke geschiedenis en de levendige sfeer van de stad. De groepsmaaltijden en netwerkmomenten boden een perfecte gelegenheid om ervaringen uit te wisselen en duurzame connecties op te bouwen. We keren niet enkel terug met een rugzak vol nieuwe ideeën en inspiratie om AI effectief in ons onderwijs te integreren, maar ook met nieuwe contacten en vriendschappen over heel Europa.

 

Pieter Straetemans en Niels Kempeneers

Pieter en Niels groepsfoto AI cursus.jpeg

Jobshadowing FGU partnerschool

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

Denemarken, 5 - 8 februari 2025

Nele Bosmans en Evi Reynders namen onlangs deel aan een inspirerende jobshadowing in Denemarken. Het Deense onderwijsmodel kenmerkt zich door een grote mate van flexibiliteit. Studenten kiezen elke ochtend zelf welke lessen ze willen volgen, wat hun autonomie en betrokkenheid aanzienlijk versterkt. Zelfstandigheid staat centraal: leerlingen worden gestimuleerd om te leren door actief zelf aan de slag te gaan en ervaringen op te doen.

Om schooluitval te beperken en het algemeen welzijn te bevorderen, voorziet de school dagelijks in een gratis ontbijt en lunch voor alle studenten. De band tussen leerkrachten en leerlingen is hecht, dankzij een persoonlijke en toegankelijke aanpak. Bovendien krijgen studenten de vrijheid om tijdens de dag van klas te wisselen en meerdere workshops bij te wonen, wat hun leerervaring verrijkt en verbreedt.

​

image.png

Efficient & Effective Project Management for EU funded Projects

Cyprus, Limassol, 18 - 22 november 2024

2023-1-BE02-KA120-VET-000189218

image.png

We hebben een onvergetelijke ervaring achter de rug! In het zonnige Limassol, Cyprus, namen we deel aan een intensieve cursus: Efficient & Effective Project Management for EU Funded Projects in het kader van Erasmus+.

De cursus was een echte eye-opener. We hebben niet alleen veel geleerd over het managen van Europese projecten, maar ook waardevolle tips en tricks opgedaan. Het was een intensieve week, maar absoluut de moeite waard.

Naast de boeiende inhoud was er ook ruimte voor ontspanning en netwerken. Limassol, met zijn prachtige historische bezienswaardigheden, bleek de perfecte locatie. Tijdens de pauzes en sociale activiteiten hebben we inspirerende contacten gelegd met collega’s uit heel Europa.

Deze unieke ervaring bood niet alleen nieuwe inzichten en perspectieven, maar ook de kans om andere culturen te leren kennen. En natuurlijk mogen we de heerlijke Cypriotische keuken niet vergeten!

Terug in België kijken we met veel voldoening terug op deze reis. We zitten boordevol energie en ideeën om onze projecten nog efficiënter te maken. Wie weet, misschien leidt een van de nieuwe contacten zelfs tot een toekomstige samenwerking!

Niels Laenen en Marleen Geuns

FLXplore(1).jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2024-11-25 om

Empowering Learners:

Self-Regulated Learning (SRL) and AI in Action

Athene 04-09 november 2024

Doukas en Jeltsen Peeters

Van 4 tot 9 november 2024 nam ik deel aan de cursus "Empowering Learners: Self-Regulated Learning (SRL) and AI in Action" in Athene, georganiseerd door Jeltsen Peeters en de Doukas School. Deze cursus heeft mijn perspectief op onderwijs en technologie aanzienlijk verrijkt en me geïnspireerd om innovatieve methoden in mijn lespraktijk te integreren. We verkenden het Griekse onderwijssysteem en de visie van Doukas School, wat een waardevol perspectief bood. Tijdens de sessies breidde ik mijn kennis over AI en SRL uit, stelde persoonlijke leerdoelen en kreeg inzicht in diverse kaders en terminologieën. We verdiepten ons in de praktische toepassingen van AI in het klaslokaal, bespraken hoe AI kan worden ingezet bij het ontwikkelen van lesplannen en onderzochten strategieën om SRL in de klas te bevorderen. De SRL-theorieën werden in de praktijk gebracht en we bespraken de synergie tussen SRL en AI. Casussen werden geanalyseerd op basis van de nieuw verworven SRL-inzichten en we onderzochten methoden om een gebrek aan motivatie bij studenten aan te pakken. Via de Open Space-methode konden we onderwerpen van belang verder uitdiepen. Deze cursus heeft me praktische inzichten verschaft die ik direct kan toepassen in mijn onderwijspraktijk. Ik heb geleerd hoe ik AI kan inzetten om het leerproces van studenten te personaliseren en hoe ik SRL-strategieën kan integreren om studenten zelfstandiger te maken. Ik ben nu beter uitgerust om mijn collega's te begeleiden en samen te werken aan een cultuur van onafhankelijkheid en intrinsieke motivatie binnen onze school.

Evelien Vanlook

international 5_edited.jpg
international 6_edited.jpg
gamebased.jpg

Erasmus +  Barcelona, Spanje

Digital Game-Based Learning & Augmented Reality for Schools

Natuurlijk proberen we onze lessen op Campus FLX zo nauw mogelijk te laten aansluiten bij de leefwereld van onze leerlingen. Daarvoor verlegt ons team van onderwijsprofessionals dagelijks (Europese) grenzen. 

​

Games en digitale tools zijn dus zeker het onderzoeken waard als kwaliteitsvolle instrumenten om de lessen mee te verrijken. 

​

Digitale technologie stelt ons in staat de perfecte omgeving te creëren om een onderzoekende houding te bevorderen en heeft een sterke impact op het vermogen van de leerling om aan learning-by-doing te doen en daarbij competenties en kennis te vergroten. 

Door te spelen met diverse vormen van realiteit, leren onze leerlingen zelfs zonder dat ze het zelf doorhebben! Plezier en engagement zijn de fundamenten waarop competenties en begrip gebouwd zijn. 

​

Theorie en praktijk worden naadloos in het probleemoplossend proces geïntegreerd in spelvorm.

Leerkansen, een leerbevorderend aanbod, stimuli, autonomie en samenwerking zijn de hoekstenen van game-based learning. 

Tijdens deze opleiding werden onze leraren getraind in het maken van een onderbouwde keuze om de leerling op een zo goed mogelijke manier, ondersteund door digitale technologie, te begeleiden in zijn leerproces.   

Chinees op Campus FLX

Met de leerlingen naar China! 

De klas in de wereld... dat kan ook in China zijn! Een aantal doorstroomrichtingen kan op Campus FLX kiezen om een FLX-pakket van 2u per week Chinees te volgen, en dit 4 jaar lang. Die leerlingen spreken dus een aardig mondje Chinees op het einde van hun opleiding! 

In samenwerking met het Confuciusinstituut te Brugge maken we het voor onze leerlingen Chinees mogelijk om naar China af te reizen. Het verblijf en de activiteiten worden volledig door het instituut bekostigd. De leerlingen betalen enkel voor de vlucht. Onnodig te zeggen dat dit een ervaring is die ze voor altijd in hun rugzak stoppen...

 

 Door duizend kilometers te reizen in een land leer je meer over dat land en zijn cultuur dan erover duizend boeken te lezen. Tijdens deze rondreis logeren onze studenten enkele dagen bij gastgezinnen van hun Chinese leeftijdgenoten, ze maken kennis met de leef- en eetgewoontes in een Chinees gezin. We bezoeken in groep culturele bezienswaardigheden en maken kennis met de Chinese taal en cultuur. We verblijven ook op een universitaire campus om Chinese les te volgen. Reizen en ontmoeten is de beste manier om een land te ontdekken.

67254679_2781889291885845_15728526720237
67196373_2781889518552489_14620828025801

"In het jaar van de Tijger wens ik je een goede gezondheid!" -
Mevrouw Huachun Shi, leerkracht Chinees op Campus FLX

international 7.png

Op Campus FLX wordt het onderwijs opgebouwd op basis van drie belangrijke pijlers: connectiviteit, flexibiliteit en verwondering.

 

Connectiviteit, niet alleen met jezelf maar ook met anderen, andere landen, andere culturen en andere scholen. Deze kans willen we ook bieden aan onze (toekomstige) leerlingen, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om de wereld als student te verkennen.

Flexibiliteit streeft naar inspelen op de veranderende maatschappij zonder weerstand te bieden, maar ook zonder onszelf te verliezen.

Onze derde pijler, verwondering, prikkelt dagelijks ons hele schoolteam met nieuwe innovatieve technieken en ervaringen.

Dit is dan ook de reden waarom het verwezenlijken van Erasmus+ projecten ons kan helpen deze drie pijlers na te streven. "From Daily Routine to Joy and Wonder" is een project waarin we antwoorden willen vinden op de volgende vragen :

"Waarom lijkt het aantal burnouts in het onderwijs en in de maatschappij steeds toe te nemen?" ,

"Welke innovatieve technieken kunnen van ons, leerkrachten, een coach maken voor een betere verbinding tussen leerstof en leerling?" 

"Hoe kunnen we leerlingen meer motiveren om ook buiten de schoolmuren te leren en ervaringen uit te wisselen?"

"Met welke tools kunnen we de werkhouding van leerlingen verbeteren?"

​

erasmus.jpg

Internationalisering op Campus FLX

The Journey of Learning: from daily routine to joy and wonder
2020-1-BE02-KA101-074646

Door in Finland, Italië, Malta en Turkije onze kennis en ervaring te verrijken hopen wij antwoorden te kunnen vinden op bovenstaande vragen.

We willen dat leerlingen en leerkrachten elkaar synergetisch beïnvloeden: als de leerkrachten goede moderne tools gebruiken zijn ook leerlingen sneller gemotiveerd en omgekeerd: enthousiaste leerlingen zorgen ook voor gemotiveerde leerkrachten.

De connectiviteit, flexibiliteit en verwondering samen in synergie.

De leden van de werkgroep internationalisering op Campus FLX zijn geselecteerd aan de hand van hun jaren ervaring als leerkracht, hun ervaringen (hoe klein ook) met Erasmus+ en hun vertegenwoordiging van de verschillende onderwijsvormen en –domeinen. Een leerkracht wiskunde, een leerkracht talen en leerkrachten verzorging en PAV zullen dit project samen aanpakken. Alle niveaus van het onderwijs (ASO, TSO en BSO) zullen hierdoor vertegenwoordigd zijn.

De ervaringen zullen gedeeld worden, materiaal zal worden uitgewisseld en goed werkende tools zullen geïntegreerd worden in de dagelijkse werking in de klas. Gecreëerde materialen kunnen in het kader van internationalisering door collega’s als ondersteuning gebruikt worden bij het verder uitwerken van projecten.

bologna.jpg
bologna2.jpg

Erasmus+  Bologna, Italië

Emotional Intelligence & Coaching Skills

Als we het hebben over 'intelligentie' denken we maar al te vaak aan 'wiskundige' of 'taalkundige' intelligentie. Tijdens een kwaliteitsvolle cursus in Bologna (IT) werd ons team ondergedompeld in de wereld van Emotionele Intelligentie en kregen ze heel wat tips and tricks om op de collega's te versterken bij hun coachingsvaardigheden: heel wat invalshoeken passeerden de revue, zoals confictmanagement, empathisch handelen en leiderschap... We zetten dit dan ook graag om in de praktijk en delen dit via een leertafel met de rest van het team om ons onderwijs nóg meer af te stemmen op de noden van al onze leerlingen. 

De wereld in de klas

Wereldklasse(n)! 

Een maandagochtend is niet altijd stom...

In het Seminarie Talen, een keuzevak op Campus FLX, hebben de leerlingen een project uitgewerkt over culturele elementen in verschillende landen.

​

Ze mochten hun bevindingen presenteren en daarbij hebben ze hun leerkrachten aangenaam verrast! Ze hadden allerlei culturele lekkernijen mee die ze tentoonstelden in het Italiaans, Turks, Grieks en Zweeds.

 

We hebben dus lekkere gerechten kunnen proeven, genoten  van de presentaties én allemaal heel wat bijgeleerd! Geweldig!

Welke taal zouden jullie nog graag leren?

​

​

​

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs #campusFLX #flxsecundaironderwijs

#growthmindset

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #creatief #leerlingcentraal

international 1.jpg
international 2_edited.jpg
international 3_edited.jpg

De wereld in de klas

Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers wordt ingericht voor jongeren van niet-Belgische of niet-Nederlandse nationaliteit die nieuw binnenkomen in ons land en het Nederlands onvoldoende beheersen. Via het onthaalonderwijs kunnen deze leerlingen zo snel mogelijk Nederlands leren. 

​

Met de opening van asielcentrum Moorslede kwam ook de vraag of er zo'n klas kon ingericht worden op Campus FLX. Zoals altijd werd ook deze beslissing met het hele team genomen. Unaniem werd er beslist om ook deze leerlingen kansen te bieden op onze campus. 

Ondertussen is de OKAN-klas een gevestigde waarde en zijn de leraren bevolgen en bedreven om deze leerlingen zo snel mogelijk klaar te stomen om in te stromen in het reguliere onderwijs. In het onthaalonderwijs in het secundair onderwijs krijgen anderstalige leerlingen 1 jaar Nederlandse taallessen. Daarna krijgen ze begeleiding in het vervolgonderwijs.

​

​

​

#okan #onthaalonderwijs #anderstaligenieuwkomers

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs #campusFLX #flxsecundaironderwijs

#growthmindset

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #leerlingcentraal

​

​

​

​

​

​

Ontwerp zonder titel (1).png
Ontwerp zonder titel (2).png
Ontwerp zonder titel (3).png

Erasmus+         Velenje, Slovenië

#2020-1-BE02-KA201-074798

Don't drop me outside...

In dit project onderzoeken we samen met Slovenië, Portugal en Turkije hoe we schooluitval bij leerlingen kunnen vermijden en hoe we deze leerlingen betere tools geven om uit de gevarenzone te blijven.

​

Hiermee haalden we zelfs een Turkse krant in België, omdat onze partners zo enthousiast waren over onze medewerking!

​

https://www.yenivatan.be/belcikadan-egitim-kurumlari-necmettin-erbakan-universitesi-ile-isbirligi-yapacak/

​

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201204_93493011

​

In een eerste fase deden we hieromtrent literatuurstudies en kwamen we tot een eerste bundel materialen met de benchmarking over dropout in de betrokken partnerlanden.

Vervolgens werd een ‘competence framework’ opgebouwd waardoor er voor leerkrachten een opleiding kon uitgewerkt worden om sneller dropout van leerlingen te herkennen. We bevroegen hiervoor meer dan honderd collega’s uit het onderwijs in verband met hun kennis over dropout.

Om een gemeenschappelijke cursus uit te werken was er een LTT ( learning teaching training) in Slovenië waar drie collega’s hun beste beentje voorzetten!

​In de eindfase wordt ook nog cursusmateriaal voor leerlingen uitgewerkt en hopen we met dit project de dropout in het onderwijs alvast beter te kunnen aanpakken!

​

​

international 4.jpg
drop2.jpg
drop3.jpg

Erasmus+    Helsinki, Finland

Gepersonaliseerd Samen Leren - 
Student-centered Learning

Ook zelfregulerend leren is een vaste waarde op Campus FLX. Omdat dit ook deel uitmaakt van het Strategisch Plan 2030 van het GO! in het algemeen en Scholengroep Xpert in het bijzonder, is het voor onze onderwijsprofessionals dan ook een must om eens over het Europese muurtje te kijken in een onderwijsland als Finland, om te kijken hoe onze collega's daar kwalitatief onderwijs vormgeven. 

​

We maakten er kennis met de 'highlights of Finnish education', 'phenomenon based learning', 'positive pedagogy' en namen actief deel aan een workshop 'drama pedagogy'. Bij al deze vormen van onderwijs staat de leerling helemaal centraal, zoals dat ook bij ons het geval is. 

We zullen de opgedane kennis dus zeker ook delen met de rest van het team om ook via deze technieken het beste onderwijs te kunnen bieden. 

helsinki.jpg
helsinki2.jpg

De wereld in de klas

Europese dag van de talen

In ons Seminarie Talen gaan de leerlingen een grote challenge aan. Ze ontdekken heel wat nieuwe plaatsen en talen. Een hele uitdaging dus!

 

Om de Europese dag van de talen te vieren, worden onze leerlingen ingeschakeld om als geheim agent zoveel mogelijk missies te voltooien om hun taalskills nog verder te ontwikkelen.

Deze uitdagingen boordevol real-life communication in een andere taal, helpen om hun zelfvertrouwen een boost te geven.

Wanneer al hun missies volbracht zijn, krijgen de leerlingen een certificaat dat ze geslaagd zijn en kunnen ze via QR-codes allerlei nieuwe talen spelenderwijs leren.

Good luck, students!

​

​

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs

#growthmindset #campusFLX

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #creatief #leerlingcentraal #europesedagvandetalen #seminarietalen

international 8.jpg
international 9_edited.jpg

De klas in de wereld

Studiekamp        Nederland

De stap van basisonderwijs naar secundair onderwijs is vaak een grote sprong. 

Begin september trekken de leerlingen van de 1ste graad FLX Secundair Onderwijs dan ook voor 3 dagen naar Nederland op studiekamp. Deze drie dagen staan in het thema van elkaar (en de leraren) leren kennen en het ontdekken van een goede studiemethodiek.
Tijdens deze dagen krijgen de leerlingen lessen hoe ze moeten leren leren, naast activiteiten zoals een quiz, swingpaleis, sessie Afrikaans dansen, fotozoektocht, zwemmen en een afscheidsfuif. Leerlingen spreken er jaren later nog over hoe fijn ze het hier vonden. 

Connectiviteit staat die week dan ook centraal. 

_edited.jpg
22047895_1595450613863058_51605828230499

eTwinning project

My world, hear me! 

Met de leerlingen van 5LAWI, 5WEWI, 5MTWE en 5ECWI doen we mee aan een eTwinning project rond climate change. Hierin behandelen we gedurende vier maanden de thema’s ontbossing, fossiele brandstoffen, oorzaken en gevolgen van klimaatsverandering en mogelijk oplossingen.

In dit project werken leerkrachten en leerlingen samen uit verschillende landen.

In een beschermde omgeving werken we daar met leerlingen rond de vooropgestelde thema’s en maken leerlingen hun eigen avatar. Hieronder onze klasfoto :) 

etwin3.JPG
etwin.png
etwin2.png

Erasmus+                 Porto, Portugal

Don't drop me outside

Tijdens de paasvakantie werkten we verder aan het project rond schooluitval, maar dan wel vanuit Portugal. Samen met Turkije, CODEC vzw, Portugal en Slovenië bereidden we onze presentaties en eindresultaten voor. De bevraging rond schooluitval wordt nu door Turkije statistisch verwerkt en er wordt een studiedag georganiseerd over hoe leraren deze schooluitval beter kunnen inschatten op voorhand en leerlingen kunnen helpen dit te voorkomen. Mevr. Maggen en mevr. Reynders namen dit deel voor hun rekening en werken vanuit Porto enkele dagen verder aan dit project. 

​

evi en sanne_edited.jpg
dont drop me out.jpg

ErasDu            Svenstavik, Zweden

                        Athene, Griekenland

Logo Nieuw.jpg
Europa.png

De wereld in de klas, de klas in de wereld. Dat mag je bij Campus FLX écht letterlijk nemen.

Enkele van onze leerlingen liepen 2 weken stage in het buitenland dankzij ErasDu en @Connectief en dit volledig gratis!

Houdaifa Ben Malik uit 7 Assist beet alvast de spits af. Hij liep, net als Fernanda Alves Vieira Lopes uit 6GWW, 2 weken stage in Zweden in woonzorgcentrum Bergsgården in Svenstavik.

Een weekje later volgden Tiphaine Huysmans uit 5HV en Lara Neyt in 6HV. Zij gingen naar Athene, om er stage te lopen in een kap- en schoonheidssalon. 

Het was voor alle leerlingen een ontzettend leerrijke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Fernanda sprak zelfs over "iets dat ik van heel mijn leven nooit zal vergeten" en Houdaifa "vond eindelijk rust", naar eigen zeggen.  

Deze onvergetelijke ervaring werd mogelijkgemaakt door Epos vzw, Connectief en ErasDu, die de volledige financiering ervan voor hun rekening namen. Het heeft onze leerlingen en onze school dus helemaal niets gekost! 

​

fernanda_edited.jpg
bottom of page