top of page

FLX gaat internationaal
#dewereldindeklas
#deklasindewereld

Kwaliteitsvol onderwijs maak je niet enkel tussen de klasmuren. Levensecht leren beleef je nu eenmaal niet alleen onder de kerktoren. We verruimen onze blik en brengen de wereld binnen in de klas én de klas in de wereld, zowel voor de leerlingen als voor ons team van onderwijsprofessionals! Hoe we dat doen, lees je hieronder... 

international 5_edited.jpg
international 6_edited.jpg
gamebased.jpg

Erasmus +  Barcelona, Spanje

Digital Game-Based Learning & Augmented Reality for Schools

Natuurlijk proberen we onze lessen op Campus FLX zo nauw mogelijk te laten aansluiten bij de leefwereld van onze leerlingen. Daarvoor verlegt ons team van onderwijsprofessionals dagelijks (Europese) grenzen. 

​

Games en digitale tools zijn dus zeker het onderzoeken waard als kwaliteitsvolle instrumenten om de lessen mee te verrijken. 

​

Digitale technologie stelt ons in staat de perfecte omgeving te creëren om een onderzoekende houding te bevorderen en heeft een sterke impact op het vermogen van de leerling om aan learning-by-doing te doen en daarbij competenties en kennis te vergroten. 

Door te spelen met diverse vormen van realiteit, leren onze leerlingen zelfs zonder dat ze het zelf doorhebben! Plezier en engagement zijn de fundamenten waarop competenties en begrip gebouwd zijn. 

​

Theorie en praktijk worden naadloos in het probleemoplossend proces geïntegreerd in spelvorm.

Leerkansen, een leerbevorderend aanbod, stimuli, autonomie en samenwerking zijn de hoekstenen van game-based learning. 

Tijdens deze opleiding werden onze leraren getraind in het maken van een onderbouwde keuze om de leerling op een zo goed mogelijke manier, ondersteund door digitale technologie, te begeleiden in zijn leerproces.   

Chinees op Campus FLX

Met de leerlingen naar China! 

De klas in de wereld... dat kan ook in China zijn! Een aantal doorstroomrichtingen kan op Campus FLX kiezen om een FLX-pakket van 2u per week Chinees te volgen, en dit 4 jaar lang. Die leerlingen spreken dus een aardig mondje Chinees op het einde van hun opleiding! 

In samenwerking met het Confuciusinstituut te Brugge maken we het voor onze leerlingen Chinees mogelijk om naar China af te reizen. Het verblijf en de activiteiten worden volledig door het instituut bekostigd. De leerlingen betalen enkel voor de vlucht. Onnodig te zeggen dat dit een ervaring is die ze voor altijd in hun rugzak stoppen...

 

 Door duizend kilometers te reizen in een land leer je meer over dat land en zijn cultuur dan erover duizend boeken te lezen. Tijdens deze rondreis logeren onze studenten enkele dagen bij gastgezinnen van hun Chinese leeftijdgenoten, ze maken kennis met de leef- en eetgewoontes in een Chinees gezin. We bezoeken in groep culturele bezienswaardigheden en maken kennis met de Chinese taal en cultuur. We verblijven ook op een universitaire campus om Chinese les te volgen. Reizen en ontmoeten is de beste manier om een land te ontdekken.

67254679_2781889291885845_15728526720237
67196373_2781889518552489_14620828025801

"In het jaar van de Tijger wens ik je een goede gezondheid!" -
Mevrouw Huachun Shi, leerkracht Chinees op Campus FLX

international 7.png

Op Campus FLX wordt het onderwijs opgebouwd op basis van drie belangrijke pijlers: connectiviteit, flexibiliteit en verwondering.

 

Connectiviteit, niet alleen met jezelf maar ook met anderen, andere landen, andere culturen en andere scholen. Deze kans willen we ook bieden aan onze (toekomstige) leerlingen, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om de wereld als student te verkennen.

Flexibiliteit streeft naar inspelen op de veranderende maatschappij zonder weerstand te bieden, maar ook zonder onszelf te verliezen.

Onze derde pijler, verwondering, prikkelt dagelijks ons hele schoolteam met nieuwe innovatieve technieken en ervaringen.

Dit is dan ook de reden waarom het verwezenlijken van Erasmus+ projecten ons kan helpen deze drie pijlers na te streven. "From Daily Routine to Joy and Wonder" is een project waarin we antwoorden willen vinden op de volgende vragen :

"Waarom lijkt het aantal burnouts in het onderwijs en in de maatschappij steeds toe te nemen?" ,

"Welke innovatieve technieken kunnen van ons, leerkrachten, een coach maken voor een betere verbinding tussen leerstof en leerling?" 

"Hoe kunnen we leerlingen meer motiveren om ook buiten de schoolmuren te leren en ervaringen uit te wisselen?"

"Met welke tools kunnen we de werkhouding van leerlingen verbeteren?"

​

erasmus.jpg

Internationalisering op Campus FLX

The Journey of Learning: from daily routine to joy and wonder
2020-1-BE02-KA101-074646

Door in Finland, Italië, Malta en Turkije onze kennis en ervaring te verrijken hopen wij antwoorden te kunnen vinden op bovenstaande vragen.

We willen dat leerlingen en leerkrachten elkaar synergetisch beïnvloeden: als de leerkrachten goede moderne tools gebruiken zijn ook leerlingen sneller gemotiveerd en omgekeerd: enthousiaste leerlingen zorgen ook voor gemotiveerde leerkrachten.

De connectiviteit, flexibiliteit en verwondering samen in synergie.

De leden van de werkgroep internationalisering op Campus FLX zijn geselecteerd aan de hand van hun jaren ervaring als leerkracht, hun ervaringen (hoe klein ook) met Erasmus+ en hun vertegenwoordiging van de verschillende onderwijsvormen en –domeinen. Een leerkracht wiskunde, een leerkracht talen en leerkrachten verzorging en PAV zullen dit project samen aanpakken. Alle niveaus van het onderwijs (ASO, TSO en BSO) zullen hierdoor vertegenwoordigd zijn.

De ervaringen zullen gedeeld worden, materiaal zal worden uitgewisseld en goed werkende tools zullen geïntegreerd worden in de dagelijkse werking in de klas. Gecreëerde materialen kunnen in het kader van internationalisering door collega’s als ondersteuning gebruikt worden bij het verder uitwerken van projecten.

bologna.jpg
bologna2.jpg

Erasmus+  Bologna, Italië

Emotional Intelligence & Coaching Skills

Als we het hebben over 'intelligentie' denken we maar al te vaak aan 'wiskundige' of 'taalkundige' intelligentie. Tijdens een kwaliteitsvolle cursus in Bologna (IT) werd ons team ondergedompeld in de wereld van Emotionele Intelligentie en kregen ze heel wat tips and tricks om op de collega's te versterken bij hun coachingsvaardigheden: heel wat invalshoeken passeerden de revue, zoals confictmanagement, empathisch handelen en leiderschap... We zetten dit dan ook graag om in de praktijk en delen dit via een leertafel met de rest van het team om ons onderwijs nóg meer af te stemmen op de noden van al onze leerlingen. 

De wereld in de klas

Wereldklasse(n)! 

Een maandagochtend is niet altijd stom...

In het Seminarie Talen, een keuzevak op Campus FLX, hebben de leerlingen een project uitgewerkt over culturele elementen in verschillende landen.

​

Ze mochten hun bevindingen presenteren en daarbij hebben ze hun leerkrachten aangenaam verrast! Ze hadden allerlei culturele lekkernijen mee die ze tentoonstelden in het Italiaans, Turks, Grieks en Zweeds.

 

We hebben dus lekkere gerechten kunnen proeven, genoten  van de presentaties én allemaal heel wat bijgeleerd! Geweldig!

Welke taal zouden jullie nog graag leren?

​

​

​

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs #campusFLX #flxsecundaironderwijs

#growthmindset

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #creatief #leerlingcentraal

international 1.jpg
international 2_edited.jpg
international 3_edited.jpg

De wereld in de klas

Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN)

Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers wordt ingericht voor jongeren van niet-Belgische of niet-Nederlandse nationaliteit die nieuw binnenkomen in ons land en het Nederlands onvoldoende beheersen. Via het onthaalonderwijs kunnen deze leerlingen zo snel mogelijk Nederlands leren. 

​

Met de opening van asielcentrum Moorslede kwam ook de vraag of er zo'n klas kon ingericht worden op Campus FLX. Zoals altijd werd ook deze beslissing met het hele team genomen. Unaniem werd er beslist om ook deze leerlingen kansen te bieden op onze campus. 

Ondertussen is de OKAN-klas een gevestigde waarde en zijn de leraren bevolgen en bedreven om deze leerlingen zo snel mogelijk klaar te stomen om in te stromen in het reguliere onderwijs. In het onthaalonderwijs in het secundair onderwijs krijgen anderstalige leerlingen 1 jaar Nederlandse taallessen. Daarna krijgen ze begeleiding in het vervolgonderwijs.

​

​

​

#okan #onthaalonderwijs #anderstaligenieuwkomers

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs #campusFLX #flxsecundaironderwijs

#growthmindset

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #leerlingcentraal

​

​

​

​

​

​

Ontwerp zonder titel (1).png
Ontwerp zonder titel (2).png
Ontwerp zonder titel (3).png

Erasmus+         Velenje, Slovenië

#2020-1-BE02-KA201-074798

Don't drop me outside...

In dit project onderzoeken we samen met Slovenië, Portugal en Turkije hoe we schooluitval bij leerlingen kunnen vermijden en hoe we deze leerlingen betere tools geven om uit de gevarenzone te blijven.

​

Hiermee haalden we zelfs een Turkse krant in België, omdat onze partners zo enthousiast waren over onze medewerking!

​

https://www.yenivatan.be/belcikadan-egitim-kurumlari-necmettin-erbakan-universitesi-ile-isbirligi-yapacak/

​

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20201204_93493011

​

In een eerste fase deden we hieromtrent literatuurstudies en kwamen we tot een eerste bundel materialen met de benchmarking over dropout in de betrokken partnerlanden.

Vervolgens werd een ‘competence framework’ opgebouwd waardoor er voor leerkrachten een opleiding kon uitgewerkt worden om sneller dropout van leerlingen te herkennen. We bevroegen hiervoor meer dan honderd collega’s uit het onderwijs in verband met hun kennis over dropout.

Om een gemeenschappelijke cursus uit te werken was er een LTT ( learning teaching training) in Slovenië waar drie collega’s hun beste beentje voorzetten!

​In de eindfase wordt ook nog cursusmateriaal voor leerlingen uitgewerkt en hopen we met dit project de dropout in het onderwijs alvast beter te kunnen aanpakken!

​

​

international 4.jpg
drop2.jpg
drop3.jpg

Erasmus+    Helsinki, Finland

Gepersonaliseerd Samen Leren - 
Student-centered Learning

Ook zelfregulerend leren is een vaste waarde op Campus FLX. Omdat dit ook deel uitmaakt van het Strategisch Plan 2030 van het GO! in het algemeen en Scholengroep Xpert in het bijzonder, is het voor onze onderwijsprofessionals dan ook een must om eens over het Europese muurtje te kijken in een onderwijsland als Finland, om te kijken hoe onze collega's daar kwalitatief onderwijs vormgeven. 

​

We maakten er kennis met de 'highlights of Finnish education', 'phenomenon based learning', 'positive pedagogy' en namen actief deel aan een workshop 'drama pedagogy'. Bij al deze vormen van onderwijs staat de leerling helemaal centraal, zoals dat ook bij ons het geval is. 

We zullen de opgedane kennis dus zeker ook delen met de rest van het team om ook via deze technieken het beste onderwijs te kunnen bieden. 

helsinki.jpg
helsinki2.jpg

De wereld in de klas

Europese dag van de talen

In ons Seminarie Talen gaan de leerlingen een grote challenge aan. Ze ontdekken heel wat nieuwe plaatsen en talen. Een hele uitdaging dus!

 

Om de Europese dag van de talen te vieren, worden onze leerlingen ingeschakeld om als geheim agent zoveel mogelijk missies te voltooien om hun taalskills nog verder te ontwikkelen.

Deze uitdagingen boordevol real-life communication in een andere taal, helpen om hun zelfvertrouwen een boost te geven.

Wanneer al hun missies volbracht zijn, krijgen de leerlingen een certificaat dat ze geslaagd zijn en kunnen ze via QR-codes allerlei nieuwe talen spelenderwijs leren.

Good luck, students!

​

​

#fieroponsgo #goscholengroepxpert #teamxpert #innovatiefonderwijs

#growthmindset #campusFLX

#vragenstellen #connectiviteit #flexibiliteit #verwondering #samenhorigheid #diversiteit #actiefburgerschap #boeiendonderwijs #verruimjehorizon #education #tutoring #creatief #leerlingcentraal #europesedagvandetalen #seminarietalen

international 8.jpg
international 9_edited.jpg

De klas in de wereld

Studiekamp        Nederland

De stap van basisonderwijs naar secundair onderwijs is vaak een grote sprong. 

Begin september trekken de leerlingen van de 1ste graad FLX Secundair Onderwijs dan ook voor 3 dagen naar Nederland op studiekamp. Deze drie dagen staan in het thema van elkaar (en de leraren) leren kennen en het ontdekken van een goede studiemethodiek.
Tijdens deze dagen krijgen de leerlingen lessen hoe ze moeten leren leren, naast activiteiten zoals een quiz, swingpaleis, sessie Afrikaans dansen, fotozoektocht, zwemmen en een afscheidsfuif. Leerlingen spreken er jaren later nog over hoe fijn ze het hier vonden. 

Connectiviteit staat die week dan ook centraal. 

_edited.jpg
22047895_1595450613863058_51605828230499

eTwinning project

My world, hear me! 

Met de leerlingen van 5LAWI, 5WEWI, 5MTWE en 5ECWI doen we mee aan een eTwinning project rond climate change. Hierin behandelen we gedurende vier maanden de thema’s ontbossing, fossiele brandstoffen, oorzaken en gevolgen van klimaatsverandering en mogelijk oplossingen.

In dit project werken leerkrachten en leerlingen samen uit verschillende landen.

In een beschermde omgeving werken we daar met leerlingen rond de vooropgestelde thema’s en maken leerlingen hun eigen avatar. Hieronder onze klasfoto :) 

etwin3.JPG
etwin.png
etwin2.png

Erasmus+                 Porto, Portugal

Don't drop me outside

Tijdens de paasvakantie werkten we verder aan het project rond schooluitval, maar dan wel vanuit Portugal. Samen met Turkije, CODEC vzw, Portugal en Slovenië bereidden we onze presentaties en eindresultaten voor. De bevraging rond schooluitval wordt nu door Turkije statistisch verwerkt en er wordt een studiedag georganiseerd over hoe leraren deze schooluitval beter kunnen inschatten op voorhand en leerlingen kunnen helpen dit te voorkomen. Mevr. Maggen en mevr. Reynders namen dit deel voor hun rekening en werken vanuit Porto enkele dagen verder aan dit project. 

​

evi en sanne_edited.jpg
dont drop me out.jpg

ErasDu            Svenstavik, Zweden

                        Athene, Griekenland

Logo Nieuw.jpg
Europa.png

De wereld in de klas, de klas in de wereld. Dat mag je bij Campus FLX écht letterlijk nemen.

Enkele van onze leerlingen liepen 2 weken stage in het buitenland dankzij ErasDu en @Connectief en dit volledig gratis!

Houdaifa Ben Malik uit 7 Assist beet alvast de spits af. Hij liep, net als Fernanda Alves Vieira Lopes uit 6GWW, 2 weken stage in Zweden in woonzorgcentrum Bergsgården in Svenstavik.

Een weekje later volgden Tiphaine Huysmans uit 5HV en Lara Neyt in 6HV. Zij gingen naar Athene, om er stage te lopen in een kap- en schoonheidssalon. 

Het was voor alle leerlingen een ontzettend leerrijke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Fernanda sprak zelfs over "iets dat ik van heel mijn leven nooit zal vergeten" en Houdaifa "vond eindelijk rust", naar eigen zeggen.  

Deze onvergetelijke ervaring werd mogelijkgemaakt door Epos vzw, Connectief en ErasDu, die de volledige financiering ervan voor hun rekening namen. Het heeft onze leerlingen en onze school dus helemaal niets gekost! 

​

fernanda_edited.jpg
bottom of page